Lage dosissen Omega 3 vetzuren brengen hartpatiënten weinig baat
Lage dosissen Omega 3 vetzuren brengen hartpatiënten weinig baat
Medicatie blijft doorslaggevende factor, extra supplementen Omega 3 vetzuren lijken nauwelijks positief effect te hebben
Lage dosissen van Omega 3 vetzuren brengen hartpatiënten weinig baat, zo blijkt uit een Nederlandse studie. Zij zouden nauwelijks bijkomende bescherming tegen verdere hartproblemen bieden. Medicatie blijft bij mensen met hartproblemen zodoende de doorslaggevende factor.
Extra supplementen Omega 3 vetzuren lijken nauwelijks positief effect te hebben. Ook het eten van noteren, visolie, plantaardige oliën die Omega 3 vetzuren bevatten, brengt weinig zoden aan de dijk. De studie werd gepubliceerd door onderzoeker Daan Kromhout van de universiteit van Wageningen. De resultaten van zijn onderzoek werden voorgesteld op het European Society of Cardiology Congress in Stockholm en verschenen in het New England Journal of Medicine
Het is echter nog te vroeg om op basis van deze bevinden de positieve werking van Omega 3 vetzuren af te schrijven. Kromhout baseerde zich op patiënten die al medicatie namen om bloeddruk, cholesterol en de mogelijke vorming van bloedklonters controleerden. Blijkbaar halen deze geneesmiddelen nog steeds de bovenhand, waardoor het moeilijk is om de echte werking van de Omega 3 vetzuren te controleren.
U wil op hoogte blijven over dit onderwerp?
Registreer u en u ontvangt een mail indien een nieuwe tekst over dit onderwerp verschijnt op Gezondheidsweb.
U kan ten allen tijde uw login annuleren. Uw e-mailadres wordt niet aan derden doorgegeven.
